12 Nisan 2017 Çarşamba

Va, vis et deviens (2005)


Bazı filmler vardır; öyle bir durumu anlatır ki, film güzel değil deseniz, filmin eleştirdiği, kötülediği ne varsa alkışlıyorsunuz sanırlar. İşte bu film de onlardan biri.

Etiyopya iç savaşından Sudan'a kaçan bir sürü Etiyopyalının arasından sadece yahudi olanları ile ilgileniyor film. Kurtarılmayı hakedenler onlar ya da kimse İsrail kadar dindaşına (aslında halkına çünkü yahudilik, millet ile ümmet ayrımının olmadığı annesi yahudi olmayanın yahudi olamadığı bir din. Tevrat öğretisini kabul edip, İsrailoğullarından olmayanların durumu biraz karışık) duyarlı değil filmin alt metninde. O sırada ölen bir yahudi çocuğun yerine iki annenin mutabakatıyla bir hıristiyan çocuk geçer. Çünkü çocuğun annesi oğlunun kurtulmasını istiyordur, diğer anne de oğlunun ölümünden doğan üzüntüsünü yeni çocuk ile teselli edecektir. Fakat çocuğu yanına alan anne İsrail'e geldiklerinden kısa bir süre sonra ölür.

Bundan sonrası siyah bir çocuğun İsrail toplumuna entegrasyonunda yaşayacağı sonu gelmez zorlukları anlatır uzun uzun. Çocuk da dalgalandıkça dalgalanır. Bir bakarsın uyum göstermek için gençler arasında düzenlenen yahudi münazarasını kazanır, bir bakarsın polise gider "ben yahudi değilim yalan söyledim" der.

Aşık olduğu Sarah'nın babası "yobaz" bir yahudi olduğundan kızdan uzak durur, ama o "yobaz" babanın kızı nasılsa çok açık fikirlidir ve Schlomo'ya deliler gibi aşık olur. Schlomo daha 13 yaşındayken, para karşılığı sınıf arkadaşı Itai adına Sarah'ya aşk mektupları yazmıştır.. Evlendikleri gece Schlomo "sana bir sırrımı söylemem lazım" dediğinde Sarah öyle bir bakar ki, Schlomo "ben yahudi değilim" demeye korkar ve "Itai'nin o aşk mektuplarını ben yazmıştım" der. Kız, "bu kadar mı, emin misin, bbu büyük hikaye bu muydu" diye küçümseyip Schlomo'dan bir cevap gelmeyince "aptal şey, zaten biliyordum, ben sen senin mektuplarına aşık oldum" der. Oysa, aynı Schlomo aynı Sarah'ya ben yahudi değilim dediğindeyse, aynı Sarah aynı Schlomo'yu terk ederken şunları der:

"Öz babamın beni reddedeceğini bilmeme rağmen seni kabul ettim, sadece senin için! Bütün ailemi terk ettim, annemi, kardeşimi...Senin için yaptım. Benimle konuşan tek bir kişi kalmadı. Bir kişi bile! Kolay olduğunu mu sanıyorsun? Birbirimizi 10 yaşından beri tanıyoruz. 10 yaşından beri yalan söylüyorsun, bana asla güvenmedin! Senin yahudi olmanı ya da olmamanı umursamadım, siyah, beyaz ya da kızıl olmanı da. Benim sevdiğim sendin! Sen Schlomo, sen! Seni aptal!"

Kız için terketme sebebi yalan söylemesiyse, Schlomo başından beri yalan söylüyordu, o zaman niye sorun etmedin? Schlomo güvenmediği için kız terk ettiyse, işte şimdi güvenmiş, ne diye şimdi terk ediyorsun? Schlomo'nun aptallığı ise her durumda baki!

Schlomo'nun onu evlatlık alan aile ile ilişkisi de benzer şekilde çelişkiler yumağı. Alt metinler İsrail'e düzülen methiyelerle dolu. Finali de vıcık vıcık populizm. Benim için kötü bir senaryo, kötü bir film.


Derecelendirme: 4/10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder