6 Mayıs 2017 Cumartesi

Paterson (2016)


Hayatı benimkine çok benzeyen bir adamı filme çekecekleri hiç aklıma gelmezdi. O maymun iştahlı sevgilisini ve sürprizlerle dolu (!) köpeği çıkarın Paterson'ın hayatından, ki bunların Paterson için çok da anlamlı, vazgeçilmez şeyler olduğunu sanmıyorum, şiir merakının yerine de biraz müzik, biraz sinema biraz da roman koyun, işe de gitmesin, her sabah aynı vakitte de kalkmasın Paterson, bara da gitmesin, aynı ben :) 

Evet çoğumuzun hayatında hiçbir şey olmuyor ve çoğumuz her gün bir öncekiyle tamamen aynı şeyleri yapıyoruz. Benim için huzur böyle bir şey ve ben hayatımdan memnunum. Çünkü daha iyisine hiç inanmadım. Hırslı, tutkulu, sosyal bir adam değilim. Mücadele sevmem, tembelliğe bayılırım. En büyük derdim, avizenin içindeki ampulün patlaması, ya da klozetin musluğunun bozulması olabilir. Beklentim de yok, tutkum da. Vaktimi en az sıkıntılı ve en eğlenceli şekilde geçirmeye çalışırım ben, hepsi bu. 

Paterson da böyle biri işte. Sorun çıkmasın diye sevgilisinin maymun iştahına boyun eğen, onun kendini çok yetenekli sanan bir yeteneksiz olduğunu hiç çaktırmayan öylesine sakin biri işte. Oysa kötü bir ressam, vasat bir aşçıdır Laura ve allame-i cihan olsan o yaştan sonra müzisyen olamazsın. Ne işteki Hintli Donny gibi sürekli sızlanır, ne bardaki Doc gibi böbürlenir, ne Everett gibi saçma sapan bir aşıktır Paterson. Sevgilisi yarın Paterson'u terk etse, gık diyeceğini sanmam, yine gider o banka oturur akan suya bakar ve yine değersiz şiirlerinden birini daha yazar. 

Bunu bir insan hayatı için acıklı bulanlar olabilir, yolları açık olsun, ben de sürekli bir şeylerin peşinden koşturduğumuz, bir şeyler elde etmek için sürekli çabaladığımız bir hayatı acıklı buluyorum. Ekonomiye giriş dersinde marjinal fayda anlatılırken, garip bir tespit yapılır. Fiyatlar toplam faydayla değil marjinal faydayla doğru orantılıdır derler. İçme suyu bedavadır, çünkü her gün, her an içersin, ama elmas pahalıdır çünkü marjinal faydası yüksektir derler. Bana göre saçmalık ama dünya bu şekilde dönüyorsa, suyumu içerim elmastan uzak dururum :) Hem daha kolay hem daha fonksiyonel.

Film benim için izlemesem de olurdu kategorisinde. Açıkçası bu film benim gibiler için olduğu kadar, hırslı, tutkulu, sürpriz sevenler için de izlemeseler de olur kategorisinde bence. Çünkü benim gibilere zaten bildiğimiz bir şeyi, diğerlerine ise hiç anlamayacakları bir şeyi sunuyor. Jarmusch muhtemelen iki hayatı da yaşamış biri olarak, böyle de bir şey var demek istemiş. Çünkü bu türden bir hayatın filmi bildiğim kadarıyla yok, olamaz da zaten :)

Derecelendirme: 6/10.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder